ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ

Ἡ ἔνοχη συνείδηση ὡς πρόβλημα τῆς ὑπάρξεως


μεγάλη πηρεσία τήν ποίαν προσέφερε μεγάλος λβετός ψυχίατρος καί ψυχολόγος Κάρολος Γουσταος Jung, στήν προσπάθεια τς κατανοήσεως τς πνευματικς ζως, εναι ἡ πογράμμιση τοῦ θικο περιεχομένου τν περισσοτέρων πωθήσεων τς προσωπικότητας. Ο Jung, στηριζόμενος στήν πείρα τς καθημερινς ψυχοθεραπευτικς καί ατρικς το δραστηριότητας, πεστήριξε πανειλημμένως, τι θική σύγκρουση εναι συνήθως τό περιεχόμενο τν πωθήσεων ατν. Μάλιστα Jung, σέ ρισμένες περιπτώσεις, προχώρησε κόμη περισσότερο καί δίδαξε τι νεύρωση, πού εναι σήμερα μία πάρα πολύ συνηθισμένη δυσαρμονία τς προσωπικότητος, χει να χαρακτήρα θρησκευτικό. Γι’ ατό, πως τονίζει, τό πρόβλημα τς νευρώσεως εναι, κατά τή γνώμη του, να θρησκευτικό πρόβλημα.
 
Τήν ποψη ατή το Jung, γιά τό κύριο περιεχόμενο τν πωθήσεων το συγχρόνου νθρώπου, πιβεβαιώνουν καί πολλά πορίσματα καί λλα στοιχεα τς ψυχολογικς καί ψυχοθεραπευτικς ρευνας, πως πίσης καί το φιλοσοφικο στοχασμο, πό πολλές κατευθύνσεις προβάλλεται ζωηρά ἡ παρξιακή σημασία τν ασθημάτων νοχς πού κατατυραννον τόν σύγχρονο νθρωπο, χωρίς μάλιστα νά εναι πολλές φορές νήμερός του ρόλου τν ασθημάτων ατν. Τό συνείδητο μέρος τς προσωπικότητος τοῦ νθρώπου ποφέρει καί πάσχει πό τήν πίεση πωθήσεων, πού τό περιεχόμενό τους ποτελον σχυρές θικές συγκρούσεις, χωρίς ὁ νθρωπος ατός νά γνωρίζει τόν διαίτερο τρόπο τς δράσεως τν ασθημάτων τς νοχς πού προκαλον ο συγκρούσεις ατές. Παρά τό γεγονός μως ατό, εναι σήμερα πολύ γνωστό στήν περιοχή τς ψυχολογίας καί τς ψυχοθεραπείας, τι ἡ ννοια το ασθήματος τς νοχς , ἡ ννοια τς νόχου συνειδήσεως εναι νας ψυχολογικός παράγοντας παραδεκτός κόμη καί πό τήν ψυχανάλυση, οτω κι’ ν θεωρία ατή κινεται πάντοτε σ’ να πρωτόγονο ψυχολογικό χρο.
 
πό πλευρς πάντως ψυχολογίας καί ψυχοθεραπείας εναι σήμερα ξιόλογο τό βιβλίο το γερμανο ψυχολόγου καί θεολόγου Helmut Harsch πού πιχειρε συστηματική κθεση το προβλήματος τς νοχς στήν περιοχή τς θεολογίας καί τς ψυχολογίας το βάθους. συνδυασμός τν πηγν τν δύο ατν περιοχν τς πνευματικς ζως στήν ρευνα το προβλήματος τς νοχς χει σήμερα διαίτερη σημασία, γιατί μέ τήν ρευνα ατή ναγνωρίζεται, μέ μία ψογη πιστημονική γκυρότητα, τό πρόβλημα τς νοχς σάν τό κατ’ ξοχήν παρξιακό πρόβλημα τς ποχς μας.
 
σχυρισμός ατός δέν εναι νεδαφικός λλ’ οτε καί περβολικός, ν σκαφθε κανείς μόνο τήν τεραστία πίδραση το πολύκροτου ργου το Franz Kafka· « Δίκη», στή σύγχρονη διανόηση, τήν τέχνη καί τό φιλοσοφικό γενικά στοχασμό. « Δίκη», πού πρό λίγου χρόνου παίχθηκε καί σέ θέατρο τς Θεσσαλονίκης, εναι να πνευματικό προϊόν νός νθρώπου πού μέ πολλή κανότητα γνωρίζει νά μελέτα καί νά παρακολουθε τίς νδοψυχικές διαδικασίες τς νωθήσεως τν ασθημάτων τς νοχς. Καί βέβαια ορμηνεες πού χουν δοθε μέχρι σήμερα στό πολύκροτο ατό βιβλίο το Τσέχου συγγραφέως εναι ναρίθμητες καί συμφωνία, ς πρός τό βαθύτερο νόημα το βιβλίου ατο, εναι πολύ γνωστή. στόσο μως λοι σχεδόν ο μελετητές καί ο κριτικοί του Κafka συμφωνον στό τι Kafka νατέμνει στή Δίκη μέ παράμιλλη διεισδυτικότητα τήν ποστασιακή φύση το ασθήματος τς νοχς». τσι εναι πολύ χαρακτηριστικό τό γεγονός, τι πό τήν πίεση τοῦ νδιαφέροντος πού προκάλεσε ὁ παρξισμός, τό ργο ατό τοῦ Κafka , «Δίκη», γινε στόχος καί πεδίο ρεύνης πού ναδεικνύει τό ασθημα τς νοχς, τήν νοχη συνείδηση, ς τό κεντρικό πρόβλημα το συγχρόνου νθρωπου.
 
ναμφιβόλως, πό τήν λλη μεριά, νας τέτοιος σχυρισμός δέν ναγνωρίζεται εκολα ς ληθινός, πειδή, πως φαίνεται καί πό τή ψυχοθεραπευτική πράξη, νοχος νθρωπος καλύπτει πιμελς τήν ατιολογία τς νευρωτικς του συμπεριφορς καί μάλιστα προβάλλει πάντοτε σχυρή ψυχική ντίσταση σέ κάθε εδους προσπάθεια πού ποβλέπει στή φανέρωση συνειδητοποίηση τς ατιολογίας ατς, δηλ. τς νοχς του. Στήν ξέλιξη τν διαφόρων, καί πό πλευρς θικς συνειδήσεως, εαίσθητων σταδίων το ψυχαναλυτικο διαλόγου, κδηλώνεται καθαρά στάση τοῦ σθενος ναντί τς προσωπικς του εθύνης, ς πρός τή γένεση καί συντήρηση τς θικς του συγκρούσεως. πειτα, εναι πολύ γνωστό στόν μπειρο ψυχοθεραπευτή ψυχίατρο τι νευρωτικός νθρωπος, πού βιώνει να παρξιακό θικό πρόβλημα, δέν παραδέχεται ποτέ, τι τά συμπτώματα τς ψυχικς του δυσαρμονίας διαταραχς φείλονται στόν τρόπο μέ τόν ποο βιώνει τήν θική του ατή σύγκρουση. πιμένει πάντοτε τι κατάστασή του χει παθολογικοανατομικ ατια, γι’ ατό καί δέν σκέπτεται νά πισκεφθε τόν ψυχίατρο λλ’ πιμένει νά πισκέπτεται τόν παθολόγο, τόν καρδιολόγο, τόν χειρουργό καί γενικά τους γιατρούς μίας ποιασδήποτε εδικότητος, πλήν το ψυχιάτρου. Καί πως βεβαιώνουν διακεκριμένοι ψυχίατροι, πολλές φορές, πειδή τό νευρωτικό σύμπτωμα εναι καί ργανικό, κόμη καί ατροί τν διαφόρων εδικοτήτων, κλαμβάνουν τίς νευρώσεις ς ργανικές παθήσεις λ.χ. τς καρδις, το στομάχου, τν ντέρων, τν περιφερικν νεύρων, τς κύστεως καί λλων ργάνων τονθρώπινου σώματος. τσι νευρωτικός νθρωπος, πού βιώνει να παρξιακό θικό πρόβλημα, δέν εναι πάντοτε δυνατόν νά ναγνωρισθεῖ πό τόν γιατρό καί πολύ περισσότερο πό τούς νθρώπους μέ τούς ποίους σχετίζεται. γερμανός Von Uexkull ψυχίατρος βεβαιώνει τι νευρωτικός νθρωπος ζε τή ζωή πως καί ολλοι νθρωποι, χωρίς κδηλες διορρυθμίες. Μπορε νά χει ξιόλογες παγγελματικές πιτυχίες καί νά φαίνεται πολύ καλά προσαρμοσμένος στήν κοινωνική ζωή. Τό τελευταο ξηγεσως γιατί συνήθως δέν εναι κανείς σέ θέση νά προσδιορίσει τήν κταση το νευρωτικο φαινομένου μέσα στήν κοινωνική ζωή.
 
λλ’ ατή τόσο στεγανά καλυμμένη βίωση τοθικο προβλήματος πό τόν νευρωτικό νθρωπο δείχνει τι νεύρωση, ς βίωση πωθούμενων ασθημάτων νοχς, εναι πράγματι νόσος το χαρακτρος τς προσωπικότητας. Παρά τό γεγονός τι ο διαφωνίες, ς πρός τό παρξιακό νόημα τς νευρώσεως, εναι πολλές μεταξύ τν εδικν, λοι οσχολούμενοι μέ τό πρόβλημα τς ρμηνείας τς νευρώσεως συμφωνον στό τι ψυχική ατή δυσαρμονία εναι νόσος το χαρακτήρα τς προσωπικότητος. Τό γεγονός ατό πικυρώνει πίσημα, θά λεγε κανείς, τόν θικό χαρακτήρα τς ψυχικς συγκρούσεως πού βιώνει νευρωτικός νθρωπος. Περισσότερο δέ βεβαιώνει τόν συνείδητο τρόπο μέ τόν ποο βιώνεται πώθηση τς συγκρούσεως ατς, δηλ. ν τέλει πώθηση τς θικς συνειδήσεως καί τν ασθημάτων τς νοχης.
 
πραγματικότης ατή τς πνευματικς καταστάσεως το συγχρόνου νθρώπου δέν εναι βέβαια χαρακτηριστικό της συγχρόνου μόνον ποχς. νθρωπος στή βασική θέση του ναντί της ζως καί τν προβλημάτων της, εναι σφαλς πάντοτε διος. Μία ποχή, σο κρίσιμη κι’ ν εναι, σό κι ν νατρέπει βασικά σχήματα ζως, δέν μεταβάλλει τή δομή τς συμπεριφορς τονθρώπου ναντι τν προβλημάτων τς ζως. πλς μία κρίσιμη ποχή μπορε νά προκαλεῖ μφαση καί ξαρση ρισμένων δύνατων πλευρν ἤ τυχων τρόπων ψυχικς ντιδράσεως. πωσδήποτε μως δέν λλοιώνει οσιαστικά τό ποιόν τόν τρόπο τς συμπεριφορς τονθρώπου. τσι τά δεδομένα τς συγχρόνου ψυχολογικς ρεύνης καί τς πείρας τς ψυχοθεραπευτικς πράξεως ποτελον πλς ντυπωσιακή προβολή το βασικο σχήματος τς νθρώπινης συμπεριφορς πού ναφέρεται πάντοτε στή βίωση τς διαστάσεώς του μέ τήν θική του συνείδηση. Κι ατό τό γεγονός ποτελε περιοχή τοῦ ναγεννητικοῦ ργου τς κκλησίας το Χριστο. Γιατί εναι λήθεια τι μέσα τι λυτρωτικό χρο τς κκλησίας το Χριστο τό πιό κεντρικό πρόβλημα καί κύριος στόχος τν ναγεννητικν της προσπαθειν εναι πάντοτε βίωση τν παιτήσεων τς θικς συνειδήσεως πό τό φς εαγγελικν πιταγν.
 
Πράγματι, κατά τήν διδασκαλία τς κκλησίας, τό πρόβλημα τς πάρξεως τίθεται σέ λειτουργία πό τή στιγμή πού νθρωπος παραβαίνει τήν ντολή το Θεο, θετε δηλ. καί παραβιάζει τήν θική του συνείδηση. Ὁ δάμ, ς παραβάτης το θείου θελήματος, εναι πρτα-πρτα παραβάτης τς θικς του συνειδήσεως. Γιατί, πως δόθηκε ντολή το Θεο καί ὁ τρόπος τς παραβάσεώς της, δείχνουν τι Θεός θεσε τόν νθρωπο, πό τήν πρώτη στιγμή τς δημιουργίας του, μπροστά στόν καθρέπτη τς θικς του συνειδήσεως. Ἡ παγορευτική ντολή το Θεο μέσα στόν Παράδεισο εναι μία πρόκληση γιά τόν δάμ νά ρχίσει διάλογο μέ τήν θική του συνείδηση, μέ σκοπό τήν θική καί πνευματική του λοκλήρωση. τσι ἡ ποτυχία τοῦ δάμ νά βιώσει τήν παρξή του σάν να δυναμικό διάλογο μέ τή συνείδησή του εναι ποτυχία το διαλόγου του μέ τή βαθύτερη καί αθεντική φύση του. ταν παραβαίνει τήν θική του συνείδηση, ποκόπτεται πό τόν γνήσιο αυτό του, ποξενώνεται πό τό βάθος τς προσωπικότητάς του. Στήν περίπτωση ατή νεργε τή πιό συγκλονιστική πώθηση τς θικς του συνειδήσεως. Γι’ ατό στό ξς δάμ βιώνει τήν παρξή του μέ συντροφιά μία νοχη καί συγχρόνως πωθημένη θική συνείδηση.
 
Τήν πραγματικότητα λοιπόν ατή πού ἡ κκλησία προβάλλει ς τόν πρόλογο λλά καί τήν οσία τοῦ νθρωπίνου δράματος, ποκαλύπτει σήμερα Ψυχολογία το Βάθους καί πογραμμίζει μέ συγκλονιστικό τρόπο Ψυχοθεραπεία. Μάλιστα τό πορίσματα τς ψυχοθεραπευτικς μπειρίας, πού συνοψίζονται στή βασική θέση το Igor Caruso, προβάλλουν μέ τρόπο σύγχρονο, δήλ. ντυπωσιακό, τή βασική ατή διδασκαλία τς κκλησίας. Κατά τόν Caroso νεύρωση εναι σθένεια τς κακς συνειδήσεως. Δηλ, τς συνειδήσεως πού πωθε τόν αυτό της, τς νοχης συνειδήσεως.
 
συνάντηση ατή τς ψυχοθεραπείας μέ τή διδασκαλία τς κκλησίας εναι μία ποικοδομητική συνοδοιπορία στό χρο τς πάρξεως. Τό γεγονός ατό δέν μπορε νά ρνηθεῖ κανείς χωρίς τύψεις συνειδήσεως. Γιατί καί στήν περίπτωση ατή νοχη συνείδηση εναι μία προκλητική, οτως λλως, παρουσία!

Καθηγητής Ἰωάννης Κορναράκης «Ψυχολογία καί πνευματική ζωή», ἔκδ. Ὀρθόδοξος Κυψέλη, σ. 33-40