
Τὴν ἀπουσία «ἠθικῶν φραγμῶν» στοὺς νέους τὴν ὥρα ποὺ «σερφάρουν» στὸ Ἴντερνετ κατέδειξε ἔρευνα τοῦ Πανεπιστημίου Χάρβαρντ ποὺ μελέτησε τὶς ἠθικὲς εὐαισθησίες τῆς «ψηφιακῆς γενιᾶς». Οἱ νέοι, τὴν ὥρα ποὺ βρίσκονται online, ὑποδύονται ἕναν διαφορετικὸ ρόλο ἀπὸ αὐτὸν ποὺ ἔχουν ὅταν δροῦν στὸν πραγματικὸ κόσμο. Ὁ «ψηφιακὸς ἐαυτὸς» τους εἶναι πιὸ ἀνάλγητος, πιὸ σκληρὸς καὶ πιὸ «ἀνήθικος»…
Ἡ ἔρευνα GoodPlay Project παρουσιάστηκε στὸ συνέδριο Social Good Summit τῆς ἱστοσελίδας Mashable. Παρουσιάζοντας τὰ βασικότερα εὑρήματα, ἡ Κάρι Τζέιμς, διευθύντρια Ἔρευνας τοῦ Χάρβαρντ, ἀναφέρθηκε στὴν ἀνάγκη καθοδήγησης τῶν νέων γιὰ τὴν ὀρθὴ χρήση τῶν κοινωνικῶν δικτύων.
Ἡ μελέτη ἐρεύνησε τὴν «ταυτότητα» τῆς «δικτυωμένης» νεολαίας καὶ τὴν συμπεριφορὰ ποὺ αὐτὴ ἐπιδεικνύει ἀπέναντι σὲ θέματα ὅπως ἡ ἰδιωτικὴ ζωή, ἡ ἰδιοκτησία, ἡ ἐξουσία, ἡ ἀξιοπιστία καὶ ἡ συμμετοχή.
Ἡ ἐρευνητικὴ ὁμάδα τοῦ Χάρβαρντ διαπίστωσε ὅτι οἱ περισσότεροι νέοι στεροῦνται ἠθικῆς σκέψης καὶ σεβασμοῦ γιὰ τὸν ὑπόλοιπο κόσμο ὅταν χρησιμοποιοῦν τὸ Διαδίκτυο, ἐνῶ οἱ ἠθικές τους ἀναστολὲς ἀμβλύνονται ἢ ἐξαφανίζονται.
«Κάνω online ὅ,τι θέλω νὰ κάνω. Δὲ νομίζω ὅτι εἶναι δουλειὰ κανενὸς νὰ μοῦ λέει τί δὲν πρέπει νὰ κάνω. Δὲ νιώθω ὑπεύθυνος ἀπέναντι σὲ ἄλλους ἀνθρώπους ὅταν εἶμαι online. Περισσότερο νοιάζομαι γιὰ μένα, παρὰ γιὰ ὁποιονδήποτε ἄλλο».
Στὴν ἀπάντηση αὐτή, ποὺ ἔδωσαν ἀρκετοὶ ἐρωτώμενοι, συνοψίζεται ὁ τρόπος μὲ τὸν ὁποῖο σκέφτονται οἱ νέοι ὅταν «σερφάρουν» στὸν Παγκόσμιο Ἱστὸ καὶ τὸ μέγεθος τῆς εὐθύνης ποὺ ἀντιλαμβάνονται ὅτι τοὺς ἀναλογεῖ.
Οἱ νέοι ποὺ συμμετεῖχαν στὴν ἔρευνα δὲν θεωροῦν ἀνήθικο τὸ «κατέβασμα» μουσικῆς ἀπὸ τὸ Ἴντερνετ ἐνῶ φαίνεται ὅτι δὲν τοὺς ἀπασχολεῖ ἰδιαίτερα τὸ θέμα τῶν πνευματικῶν δικαιωμάτων καὶ τῆς ἀμοιβῆς τῶν δημιουργῶν.
Ἐπίσης, ἡ ἀντίδραση τῶν περισσότερων ὅταν βλέπουν στὸ Ἴντερνετ κάτι «περίεργο» εἶναι νὰ βάζουν τὰ γέλια. Ἀκόμη κι ἂν εἶναι κάτι ποὺ στὸν «ἔξω κόσμο» θὰ τοὺς ἐνοχλοῦσε, στὸ Ἴντερνετ τὸ προσπερνοῦν, θεωρώντας ὅτι δὲν μποροῦν νὰ τὸ ἀλλάξουν.
Ἡ ἔρευνα προσδίδει ἰδιαίτερη σημασία στὸ ρόλο τῶν κοινωνικῶν δικτύων στὴ σημερινὴ ἐποχὴ καὶ γιὰ τὸ λόγο αὐτὸ συμπεραίνει ὅτι εἶναι σημαντικὸ νὰ βελτιωθεῖ ἡ online συμπεριφορὰ τῶν νέων.
Πηγή: Ναυτεμπορική