Τόν Ἱερό Κλῆρο καί τόν
Εὐσεβῆ Λαό τῆς καθ’ ἡμᾶς Ἱερᾶς Μητροπόλεως.
Ἀγαπητοί μου,
«Καί νέον ἔτος ἀριθμεῖ ἡ τοῦ Χριστοῦ Περιτομή καί ἡ μνήμη τοῦ Ἁγίου Ἱεράρχου Βασιλείου» (Παραδοσιακά Κάλαντα).
Στήν ἀνατολή τοῦ νέου ἔτους ἡ Ἐκκλησία μας ἑορτάζει δύο ὁρόσημα, τά ὁποῖα μέ τό δικό τους μοναδικό τρόπο, δίνουν ἕναν ξεχωριστό τόνο καί μήνυμα στήν ἡμέρα.
Τό πρῶτο εἶναι ἡ Περιτομή τοῦ Κυρίου καί Θεοῦ καί Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ. Δεσποτική ἑορτή, ἡ ὁποία ἔχει ὡς σκοπό νά ἀναδείξει τήν ἐκούσια συμμόρφωση τοῦ Χριστοῦ στό Μωσαϊκό Νόμο ἄν καί δέν χρειαζόταν. Ὁ Κύριος ὑπομένει Περιτομή κατά τό τυπικό τῆς Ἑβραϊκῆς θρησκείας, κυρίως γιά νά ὑπογραμμίσει ὅτι σαρκώθηκε πραγματικά κι ὄχι φαινομενικά, γι’ αὐτό καί «ὑπομένει σαρκός τήν Περιτομήν». Χρειαζόταν νά περιταμεῖ; Ὄχι, γι’ αὐτό καί συμμορφούμενος πρός τόν Νόμο τόν καταργεῖ, δείχνοντας ὅτι πολλές φορές ἡ τήρηση τοῦ Νόμου σημασιοδοτεῖ καί τήν ὑπέρβασή του καθώς τόν ἀναδεικνύει περιττό. Ὁ Χριστός περιτέμνεται γιά νά ἀποδείξει ὅτι «μετέχει τῆς ἀνθρωπίνης φύσεως» καί συνάμα γιά νά καταδείξει ὅτι ἡ πρακτική αὐτή δέν προσθέτει τίποτε στήν ὑπόθεση τῆς σωτηρίας τοῦ ἀνθρώπου. Πλέον ἄλλο εἶναι τό σύμβολο τῆς Καινῆς Διαθήκης πού συνάπτει ὁ Θεός μέ τό λαό Του, τό ἴδιο τό Σῶμα καί τό Αἷμα τοῦ Χριστοῦ. Κάνει ὅμως, καί κάτι ἄλλο. Συμμορφώνεται στήν παράδοση τοῦ Ἰσραήλ, γιά νά ἀποδειχθεῖ ἀκόμη βαρύτερη καί περισσότερο ἀπαράδεκτη ἡ ἀπόρριψή Του ἀπό τό λαό πού ὑποτίθεται Τόν ἀνέμενε.
Ὁ συνεορτασμός τῆς Δεσποτικῆς Ἑορτῆς τῆς Περιτομῆς καί τοῦ Μεγάλου Ἱεράρχου συμβολίζουν μέ τόν πλέον εὔγλωττο τρόπο τή συνεργασία Θεοῦ καί ἀνθρώπου γιά τή σωτηρία τοῦ κόσμου. Αὐτό καί εἶναι ἡ πρόκληση ὄχι μόνο γιά τήν καινούργια χρονιά, ἀλλά γιά τήν κάθε χρονιά. Νά συνεργαστοῦμε μέ τό Θεό, ὥστε ὅλα νά γίνουν καλά καί ἅγια, εὐλογημένα καί ὠφέλιμα.
Καλή καί εὐλογημένη χρονιά!
Μέ πατρικές εὐχές.
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
†Ὁ Λαρίσης καί Τυρνάβου Ἱερώνυμος